Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Fűszeres-almás crumble szelet

...a kamrában megbújó, ráncos almák újjászületése

2018. október 04. - ízeknyelvén

Találtam otthon néhány régebbi almát, amik igaz már picit ráncosabbak, de cserébe isteni édesek voltak. Ezeket én már magában nem annyira szeretem megenni, de tökéletes alapanyag lehet belőlük egy finom sütibe. Először a klasszikus almás pite jutott eszembe, de annak még nem kísérleteztem ki az alakbarát verzióját – van, ami egyszerűen úgy jó, ahogy van! – így jutott eszembe a crumble. Az eredeti kanalazható desszertet kicsit átformálva, szeletelhető süteményt sütöttem belőle.almas_crumble_szelet6.jpg

Ősszel szinte egyértelmű választás az alma, és szerencsére annyi féléből lehet választani, hogy még változatos is tud lenni. Magában én inkább a savanykás, zöldeket szeretem, de sütikbe, desszertekbe az édesebbek az igazán jók. Ezeket használva még a plusz cukor is könnyen elhagyható, ami szintén nem hátrány. Az alma jótékony hatásai régóta köztudottak, nem véletlenül születhetett az a mondás is: „Mindennap egy alma, az orvost távol tartja!” A benne lévő rostok segítik az emésztést, más gyümölcsökhöz hasonlóan tartalmaz többféle vitamint, valamint a benne lévő ásványi anyagok miatt is érdemes rendszeresen fogyasztani. Segíti az erős immunrendszer kialakulását, és alacsony a kalóriatartalma.almas_crumble_szelet4.jpg

Ez a süti egy jó fél kiló almát elbír, és a többi alapanyag is belefér az odafigyelős menübe. Akár reggelire is el tudom képzelni, vagy egy ebéd utáni desszertnek. Plusz hozzáadott cukrot egyáltalán nem tartalmaz, csak egy egyészen kevés mézet tettem bele, inkább az állaga, mint az édessége miatt. Persze az édesítés attól is függ, milyen az alma magában, illetve ki milyen ízléssel bír. Az édességen túl a fűszerezéssel is szabadon lehet játszani. Eredetileg én is csak simán fahéjjal ízesítettem volna, de ahogy múltkor a granola készítésnél írtam rengeteg pumkin spice keverékem maradt (fahéj viszont önállóan semennyi), így most ebben is az került. Azt kell mondanom, elég jól működik a dolog nem csak tökös, hanem almás ételeknél is. Az almához kevertem még egy kevés aszalt kék áfonyát is – ezt is otthon találtam, ideje volt elhasználni – ami egy elég karakteres szárított gyümi, feldobja ezt a sütit. Persze tökéletes lehet hozzá akár a mazsola is, csak azt én nem szeretem.

A recept nagyban hasonlít a klasszikus crumble-hoz, aminek egy erdei gyümölcsös verzióját már megmutattam nektek. Igazából ez a mostani is elkészíthető abban a formában is, de azzal, hogy a morzsa egy részét a tepsi aljában elegyengetve elősütöttem, egy más formát kapott ez a desszert.almas_crumble_szelet3.jpgHozzávalók:

 (20x30 centis tepsi)

  • 150 g durván felaprított dió
  • 75 g nagy szemű zabpehely
  • 50 g zabliszt
  • 1+½ kk pumpkin spice (vagy fahéj)
  • 100 g vaj
  • 75 dkg édesebb alma (magház nélkül bő 50 dkg)
  • ½ citrom leve és lereszelt héja
  • pumpkin spice (vagy fahéj)
  • 50 g aszalt kék áfonya (vagy pl.: mazsola)
  • 1+1 kk méz (elhagyható)
  • 2 dl görögjoghurt

Elkészítés:

  1. Melegítsd elő a sütőt 180°C fokra, és bélelj ki egy magasabb falú (20x30 cm-es) tepsit sütőpapírral.
  2. A morzsához egy nagyobb tálban keverd össze a durván felaprított diót, a zabpehellyel, zabliszttel és 1 kk fűszerrel.
  3. Morzsold a száraz keverékhez a vajat, majd kézzel dolgozd össze, a két harmadát oszlasd el a tepsiben, és egyengesd el. Én egy nagyobb pohár aljával dolgoztam, mert eléggé ragadt a tészta.
  4. Tedd a sütőbe 5 perce, hogy összesüljön, majd vedd ki hűlni, amíg előkészíted a többit.
  5. Az almákat mosd meg, távolítd el a magházakat, és vágd fel kis kockákra. (Én nem hámoztam meg a héjában van a vitamin nagy része és szerintem így finomabb is.)
  6. Keverd össze az aszalt áfonyával, egy ½ kk fűszerkeverékkel, a citrom lereszelt héjával és levével és egy kis kanál mézzel (ez utóbbi elhagyható).
  7. Terítsd szét az elősütött alap tetején, majd morzsold rá a maradék tésztát.
  8. Tedd a sütőbe további 25 percre, amíg az alma megpuhul és a teteje szépen megpirul.
  9. Vedd ki a sütőből és teljesen hűtsd ki, utána lehet szépen szeletelni.
  10. Tálaláshoz keverj ki 2 dl görögjoghurtot egy kk mézzel, és egy csipet fűszerrel, ezt kanalazd a süti tetejére.

almas_crumble_szelet7.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr1914280859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása