Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Fordított vérnarancsos mandulás sütemény

Szakácskönyv kuckó: Jamie Oliver - Egy

2024. február 16. - ízeknyelvén

Folytatódik a Szakácskönyv kuckó sorozat. (Még mindig nem tudom, jó-e ez a név....Szerintetek?)

A februárra választott könyvből itt a következő recept. A hétre végül a desszertet választottam, mert vérnarancs van benne, és ez elég rövid ideig elérhető, ezért szerettem volna veletek minél előbb megosztani a receptet. Persze, ahogy Jamie Oliver könyvben is szerepel, lehet bele tenni sima narancsot is, de szerintem így ízben és látványban is különlegesebb. Vendégeknek sütöttem ezt a süteményt, és délutáni fényben tudtam fotózni, tudom ilyenkor mindig kicsit erősebbek a fények és az árnyékok, de én imádtam ezeket a vibráló színeket, a narancsok pirosas-sárgás színét, ami a máztól még karakteresebb lett. Nem mellesleg szerintem a süti is nagyon finom! Nem az a könnyű, légies tészta, inkább zömökebb, de cserében nagyon szaftos és a mandulától igazán jó íze van.forditott_vernarancsos_sutemeny_2.jpeg

Szeretem ezeket a fordított süteményeket, a tarte tatin az egyik nagy kedvencem - ezt a körtés változatot nem egyszer elkészítettem már - de vérnaranccsal sem most először sütöttem ilyesmit, pár éve egy túróval kevert tésztával csináltam hasonlót. Érdemes megmutatni a vérnarancsokat egy süteményben, olyan gyönyörű színűk van, nem érdemes elrejteni.

Olyan jó, amikor egy recept mellé kapunk egy kis történetet is, a recept eredetéről vagy a személyes kötődésről. Ennek a naracsos sütinél Jamie megosztja az olvasóval, hogy dadusa mennyire kedvelte ezeket a kevert tésztájú süteményeket, ez inspirálta őt ennek az elkészítésében.forditott_vernarancsos_sutemeny_5.jpegA receptben elsőre, najó a vérnarancsok után másodjára, az szúrt szemet, hogy cukor helyett mézet használ. (A süti eredeti neve is ez: Tepsiben sült mézes-narancsos süti) A másik (harmadik?) pedig, hogy sima vaj vagy olaj helyett olívaolajat tesz bele. Érdemes jó minőségű (de sima és nem extra szűz) olívaolajat használni. Mivel most is sütőporos liszt szerepel a hozzávalók között, megint külön jelzem Nektek, mennyi sütőport tettem bele. A rózsavizet viszont elhagytam, főleg azért mert nincs otthon, nem használok ilyesmit, de nekem nem is hiányzott belőle. 

Ami az edényeket illeti, a sütéshez kellő tepsin kívül egy keverőtálra lesz még szükséged, plusz egy kisebb vágódeszkára, éles késre, reszelőre és esetleg citrusfacsaróra, bár ez kézzel is megoldható, meg persze mérlegre. Illetve én nem tartok otthon őrölt mandulát, így amikor ez kell egy receptbe, a sima héjas mandulát szoktam késes aprítóba finomra darálni, úgyhogy ha Te is ezt választanád, akkor kell még az aprító is.

Szerintem ez egy finom sütemény, érdemes kipróbálni, amíg lehet kapni vérnarancsot.forditott_vernarancsos_sutemeny_3.jpegHozzávalók:

(kb. 20x30 cm magasabb falú tepsihez)

  • 4 kis vérnarancs
  • 200 g méz
  • 200 g őrült mandula (vagy ahogy én készítem: sima mandula, aprítóban finomra darálva)
  • 200 g sima liszt
  • 6 g (fél zacskó) sütőpor
  • 1 csipet só
  • 200 ml olívaolaj (jó minőségű, de nem extra szűz!) + kevés tepsi kikenéshez
  • 2 nagyobb tojás
  • 200 g görög joghurt
  • 1 tk vanília kivonat

Elkészítés:

  1. Melegítsd elő a sütőt 180°C- ra légkeverésen, és bélelj ki sütőpapírral egy kb. 20x30 centis magasabb falú tepsit, és kend ki vékonyan olívaolajjal. 
  2. A vérnarancsokat alaposan mosd meg. Kettőt vékonyan karikázz fel és fektesd a karikákat a tepsibe. Locsolj rájuk 100 g mézet, és ha bemelegedett a sütő, tedd be 20 percre sülni.
  3. Közben keverd ki a tésztát: a másik két megmosott vérnarancs héját reszeld bele egy keverőtálba. 
  4. Add hozzá a lisztet, őrölt mandulát, sütőport, sót és forgasd össze.
  5. Facsard bele a két lereszelt héjú vérnarancs levét, öntsd hozzá az olívaolajat, és üsd bele a két tojást, kézi habverővel keverd össze a tésztát.
  6. Jöhet bele a görög jughurt, a vanília aroma és a maradék 100 g méz is, ezekkel is alaposan forgasd össze.
  7. 20 perc után óvatosan vedd ki a tepsit, és az elősütött narancs karikákra öntsd rá a tésztát, óvatosan oszlasd el, hogy lehetőség szerint a karikák ne nagyon csússzanak össze.
  8. Tedd vissza vissza még kb. 35 percre, amíg a teteje aranybarnára sül, és tűpróbával ellenőrízve már nem ragad a tészta.
  9. Vedd ki a sütőből, hagyd a formában 5-10 percig, majd helyezz rá egy, a sütinél legalább pár centivel nagyobb méretű vágódeszkát vagy tálcát, majd óvatosan fordítsd át az egészet. Emeld le a tepsit a süteményről, és húzd le a sütőpapírt.
  10. Langyosan is nagyon finom, magában vagy egy kis extra görög joghurttal, megkockáztatom egy kis gombóc vanília fagyival is, de hidegen is abszolút jó.

forditott_vernarancsos_sutemeny_6.jpeg Délutáni erős fényben:forditott_vernarancsos_sutemeny_1.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr1218325595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása