Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Csokis-áfonyás granola kovászmaradékkal

2024. január 25. - ízeknyelvén

Egy időben minden reggelire granolát ettem. Akkor szoktam rá az otthoni előállításra is, olcsóbb és sokkal jobb összetevőkkel rendelkezik, mint a bolti változat, ráadásul nagyon egyszerű elkészíteni. A blogon találtok is pár receptet már. Bár mostanában ritkábban szerepel a reggelijeim között, néha le kell cserélni a rutint, hogy ne legyen tök unalmas, de ajándékba továbbra is gyakran sütök. Mikor szembejött velem a maradék kovászt felhasználós változat eljött az ideje, hogy újra felvegyem a listára. Igaz a kovász csodadolog, én is egyre többször sütök vele pékárut, és igyekszem a maradékot is felhasználni, de azért a nagy adag kíváncsiság mellett volt bennem némi szkepticizmus is, hogy ez a granolában is működni fog. 

Spoiler: működik.kovaszos_granola_2.jpeg

Annyira működik, hogy szerintem még eddig sosem sikerült ilyen nagy gömböcös granolát sütnöm, és meg kell mondanom, szerintem a granolában a ropogósság mellett, a legjobbak ezek a nagyobb egybesült darabok. Az alapötletet Jánosi Szabinától vettem, kovászolás terén mindent tőle tanultam, és sokszor lesem, milyen recepteket hoz a maradék felhasználására is. A héten végre sütöttem kenyeret, így keletkezett egy jó nagy adag maradék kovászom, amit utálok kidobni, így most azzal készítettem granolát. Annak, aki kovászol otthon, szintén jól jöhet még egy recept ennek a felhasználásához. Az ízhez szerintem nem ad hozzá,  szerencsére savanykás sem lett, bár tény, hogy csak pár napos volt a hűtőben tartott maradék, a már régebbi, folyós, savanykásabb állapotú maradék kovászt nem keverném ebbe bele. A lényeg, hogy ragasztó anyagnak szuper! Én így nem is tettem hozzá plusz zsiradékot, csak a juharszirupot édesítőnek.kovaszos_granola_4.jpegNagyon szeretem kombinálni a fűszereket, ezért az ízesítést most is a bevált kombinációkkal dobtam fel, jó sok fahéj, mellé gyömbér, szegfűszeg, szegfűbors és szerecsendió. Szerintem a granola, müzli akkor a legjobb, ha kerülnek bele mindenféle magok is, nálam most ez dió és mandula volt. Plusz sütés után szinte kötelező a jó minőségű étcsoki (legalább 70%-os), ami a még meleg granolába forgatva szépen megolvad, bevonja a zabpehely szemeket összetapasztva azokat, újabb kis gömböcöket alkotva, és még finomabbá téve az egészet. És a végén valami jó kis aszalt gyümi is mehet bele, ez most aszalt vörösáfonya, ami a csokihoz és a fűszerekhez is remekül passzol.

Csomagolás előtt, mindenképp érdemes kivárni amíg teljesen kihűl, én egy éjszakára is kint szoktam hagyni a pulton letakarva egy konyharuhával, másnap pedig csatos üvegbe töltöm. Nagyon sokáig eláll, érdemes nagyobb adagot készíteni egyszerre.  Ez a lenti mennyiség is bő egy kiló lesz. 

Próbáljátok ki, és meséljetek, hogy sikerült!

Hozzávalók:

  • 250 g nagyszemű zabpehely
  • 250 g aprószemű zabpehely
  • 250 g kovászmaradék (max. pár napos, még jól tartja magát)
  • 50 g dió
  • 50 g mandula
  • 2 tk őrölt fahéj
  • 1 tk őrölt gyömbér
  • ½ tk őrölt szegfűszeg
  • ¼ tk őrölt szegfűbors
  • ¼ tk őrölt szerencsendió
  • 100 g juharszirup
  • 100 g étcsokoládé (70%-os)
  • 100 g aszalt vörösáfonya

Elkészítés:

  1. Melegítsd elő a sütőt 160°C-ra (alsó-felső állás), és nagy tepsibe fektess sütőpapírt.
  2. Egy nagy tálba mérd ki a kétféle zabpelyhet, a durvára aprított diót és mandulát. Szórd meg a fűszerekkel és forgasd össze.
  3. Locsold meg juharsziruppal, ezzel is forgasd össze.
  4. Majd add hozzá a kovászmaradékot, és jól keverd bele. Nem baj, ha maradnak max. dió nagyságú gömbök, sőt!
  5. Borítsd az egészet a sütőpapíros tepsire, és oszlasd el egyenletesen. Tedd a sütőbe és kb. 45 perc alatt pirítsd meg. 15 percenként keverd át, hogy mindenhol egyformán megpiruljon. 
  6. Addig aprítsd fel az étcsokit és az aszalt vörösáfonyát.
  7. A megsült granolát vedd ki a sütőből, és forgasd bele a felaprított vörösáfonyát és az étcsokit. A meleg felolvasztja a csokit, és összetapasztja zabpelyhes keverékkel.
  8. Hagyd teljesen kihűlni a tepsiben, majd tedd jól zárható üvegbe. Hetekig eláll.

Fotózni is szuper volt, jól mutatott az üvegben:kovaszos_granola_5.jpegGyakoroltam a mozgás rögzítését is:kovaszos_granola_1.jpeg

És még spontán elrendezések is születettek, ha mondhatom így. A fekvő koncepció teljesen véletlen, mert felborítottam az átrendezésnél az üveget. Annyira megtetszett, hogy így is lefotóztam. Direkt tuti nem tudtam volna ezt megcsinálni...kovaszos_granola_3.jpeg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr3718311279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása