Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Párolt körtés csokitorta

2019. október 28. - ízeknyelvén

Nemrég láttam egy gyönyörű képet egy nagyon-nagyon ínycsiklandozó körtés csokis sütiről, és ott helyben elhatároztam, hogy ezt én mindenképpen kipróbálom. Eddig még sose sütöttem olyan desszertet, amibe egészbe került a gyümölcs, és nagyon izgatta a fantáziámat, hogyan működik a dolog. Azt kell mondjam, egészen jól. kortes_csokitorta_5.jpg

Egy nagy láda körtét hoztunk haza a múltkor, és már akkor tudtam, hogy ez lesz az egyik finomság, amihez felhasználom majd őket. Az eredeti recepthez képest néhány változtatással éltem csak, több fahéj, kevesebb cukor, mandula helyett dió került bele. A húgom születésnapja pedig tökéletes alkalom volt, egy ilyen különlegesebb torta elkészítéséhez, ehhez alakítottam a formáját is. Viszont nézzétek el nekem, hogy pont a felvágott sütiről nincs kép, a családi összejöveteleken már nem ez a mérvadó. :) Pedig nagyon jól nézett ki, ahogy a körték belsejébe is belement a tészta, és felvágva a szép ki boltív alatt ott figyelt a csokitorta. Amúgy szinte csak a morzsák maradtak, ami nekem a legkedvesebb visszajelzés. Kritikaként csak annyit tennék hozzá, hogy a végére picit száraz lett a tészta - a gyümölcs miatt nehéz úgy sütni, hogy a körte melletti részek se maradjanak nyersek, viszont a többi rész még szaftos maradjon. Igaz, a csokiöntet amúgy is nagyon jó hozzá, és jól kiegyensúlyozza ezt is. De még gondolkodom, hogyan lehetne ezt jobbá tenni a jövőben. :)

Fontos, hogy kemény körtékkel készüljön a süti, mert ezeket könnyebb meghámozni, és a magházat is egyszerűbb eltávolítani, anélkül, hogy összenyomnánk, vagy átvágnánk a körte húsát. Ami pedig még jobb, még sütés után is szépen tartani fogják a formájukat a tortában, és finom roppanósak maradnak.kortes_csokitorta_2.jpgHozzávalók:

 (20 centis tortaforma)

tészta:

  • 80 g szobahőmérsékletű vaj
  • 80 g barna nádcukor
  • 3 tojás
  • 30 g sima liszt
  • 30 g keserű kakaópor
  • ½ zacskó sütőpor
  • ½ tk őrölt fahéj
  • 1 nagy csipet só
  • 50 g őrölt dió + 20 g durvára aprított dió

körte:

  • 5 kisebb kemény körte
  • 7 dl víz
  • 100 g kristálycukor
  • Egy fél citrom lereszelt héja és kifacsart leve
  • 2-3 rúd fahéj

csokiszósz:

  • 100 g magas kakaótartalmű étcsokoládé
  • kevés tej

Elkészítés:

Párolt körte:

  1. A körtéket mosd meg, majd egy hámozóval, vagy késsel vékonyan távolítsd el a héjukat. (Én a szárát fenn hagytam, így jobban tetszett, de természetesen ki is vághatod.
  2. Vágd le a körték alját, és egy vékony pengéjű késsel óvatosan távolítsd el a magházat, én a végén egy mokkáskanállal még segítettem szépen kikaparni a belsejét. (Vigyázz, hogy ne vágd át a körték húsát.)
  3. Egy kisebb lábasba öntsd bele a vizet, add hozzá a cukrot, a citrom levét és héját, és dobd bele a fahéjat is. Kezd el melegíteni, és ha felolvadt a cukor, helyezd bele az előkészített körtéket.
  4. Az enyhén gyöngyöző szirupban főzd a körtéket kb. 15 percig, amíg elkezdenek megpuhulni, de még szépen tartják a formájukat. Nem szabad teljesen puhára főzni!
  5. Vedd ki a körtéket a szirupból, és tedd félre hűlni. ( A maradék szirupot átszűrve nagyon jó kis szörpöt kaptam, szódával felhúzva isteni. :))

Tészta és összeállítás:

  1. A tepsit melegítsd elő 180°C-ra, és egy 20 centis tortaformát bélelj ki sütőpapírral, majd kend ki vajjal.
  2. Egy nagy keverőtálba mérd ki a puha vajat és a cukrot, majd robotgéppel addig keverd, amíg szépen összeáll.
  3. Egyesével add hozzá a tojásokat, és mindegyiket alaposan dolgozd bele.
  4. Egy másik tálba mérd ki a lisztet, a sütőport, a kakaóport, a fahéjat és a sót, és forgasd össze. Az egészet átszitálva adagold folyamatosan a tojásos keverékhez.
  5. A végén forgasd bele az őrölt diót.
  6. Az összeállított tésztát egyengesd el az előkészített formában, majd nyomkodd bele a kihűlt körtéket. Szórd meg a durván felaprított dióval a tészta tetejét.
  7. Előmelegített sütőben süsd kb. 40 perc alatt készre. Akkor jó, ha már tisztán jön ki belőle a tű. Figyelni kell, mert a nedvesség miatt a gyümölcsök mellett lassabban sül a tészta.

A csoki szószhoz gőz felett olvaszd fel a kockákra tört étcsokit, és egy kevés tejjel higítsd addig, amíg jól önthető csokimártást nem kapsz. (Én is csak folyamatosan adagoltam, így sajnos a pontos mennyiséget nem tudom.) Ezt érdemes csak tálalás előtt elkészíteni, mert hamar megdermed.kortes_csokitorta_4.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr4215262534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása