Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Birsalmás joghurtmousse

Könnyű pohárdesszert az ősz ízeivel

2017. november 08. - ízeknyelvén

Egy étkezés nekem akkor az igazi, ha desszert zárja a menüsort. Egy szelet torta vagy süti, felteszi a koronát, főleg egy hétvégi, vagy ünnepi alkalom végére, de nekem akár egy kocka csoki is elegendő, hogy kerek legyen a világ. Mikor a hamburger partyra készültem, eredetileg nem terveztem desszertet, egy-két nappal előtte azonban – pont a fent felsorolt okokból – arra jutottam, hogy az egyszerűen nem én lennék, ha nem tálalnék valamilyen finomságot zárásként. Egyrészt előre is elkészíthető édességen törtem a fejem, hogy ne közvetlenül akkor kelljen vele foglalkoznom, amikor már ott vannak a vendégek. Másrészt olyan desszertet szerettem volna kitalálni, aminek sem az elkészítése, sem az elfogyasztása nem megterhelő. Szerintem ez sikerült is ezzel az igazán könnyű pohárdesszerttel, amibe ropogós granolát, joghurtot és idény gyümölcsöt rétegeztem.

birsalmas_joghurt_mousse2.jpg

A mousse-t általában mindenki szereti, viszont eredeti verzióban habtejszínnel, tojással készül, ettől lesz igazán krémes és habos, és ezek tartják egybe az édességet. Szerettem volna ezek nélkül valami hasonló állagot és finomságot elérni, amihez az alapvetően krémesebb görög joghurt remekül meg is felelt. Ízlés szerint és módon édesíthető, a hozzáadott zselatintól pedig szépen megtartja a formáját.

A birsalma az ősz egyik legjóságosabb gyümölcse. (Nem is tudom, hogy van-e ilyen szó, de nekem tetszik és illik ide.) Nagyon sok A-, B-, C-, E és P-vitamin van benne. Talán ennek a gyümölcsnek van a legmagasabb pektin tartalma, ami – azon túl, hogy elvileg önmagában is képes kocsonyásítani a lekvárt – remek gyógyír hasbántalmak esetén, és gyulladáscsökkentő hatása is van. Szerintem a többség még nagyszülők éléskamrájában tárolt birsalmasajtra emlékszik, amit én például dióval megszórva szerettem igazán. Még sosem álltam neki, főleg azért, mert sajnos már nem tudok a nagymamáktól trükköket ellesni, és tanácsokat kérni. Most viszont elcsábítottak a zöldséges polcán álló gyönyörű sárga almák, otthon aztán csak néztük egymást, mihez is kezdjek velük. Előbbi okokból sajtkészítésre nem szántam rá magam, viszont a hétvégi édesség tervezésekor eszembe jutott, hogy kompót formájában milyen remekül kiegészíthetné a joghurtos alapot. Valami ropogós sosem árt az ilyen poharas desszertekbe, így alapnak egy gyors diós granolát sütöttem, erre került rá a joghurtos réteg, majd a birsalma fele leturmixolva, másik fele pedig felkockázva.

birsalmas_joghurt_mousse.jpg

Hozzávalók:

 (6 főre)

  • 1 nagy (~40 dkg) birsalma
  • 1-2 ek citromlé
  • 1 tk fahéj
  • 50 g dió
  • 50 g zabpehely
  • ½ ek agave-, vagy juharszirup, esetleg méz
  • 1 nagy doboz (330 g) görög joghurt
  • 1 tasak expressz zselatin
  • 30 g nyírfacukor (ízlés szerint lehet több vagy kevesebb is)

Elkészítés:

  1. A kompóthoz alaposan mosd meg a borsalmát, vágd négybe, emeld ki a magházat, majd kockázd apróra. (Éles kés, és odafigyelés kell hozzá, a birsalma elég kemény gyümölcs.)
  2. Egy kisebb lábasba facsarj 1-2 ek citromlevet, a felkockázott gyümölcsöt ½ ek fahéjjal együtt forgasd bele a citromlébe, majd tedd fel főni. Forrald fel, majd közepes lángon, gyöngyözve főzd 20-30 percig, amíg a birsalma megpuhul.
  3. Válaszd szét a mennyiséget, a felét turmixold simára. Mindkét felét tedd félre hűlni, amíg készíted a többi réteget.
  4. A granola alaphoz melegítsd elő a sütőt 180°C fokra, és bélelj ki egy tepsit sütőpapírral. Aprítsd durvára a diót, forgasd össze a zabpehellyel és ½ tk fahájjal, majd keverd hozzá a szirupot vagy mézet.
  5. Terítsd szét a tepsin, és süsd kb. 10 perc alatt aranybarnára, fél időben átforgathatod. (Figyelj rá, ez kis mennyiség, hamar megéghet!) Tedd félre hűlni.
  6. A mousse réteghez keverd ki a joghurtot a nyírfacukorral, majd alaposan dolgozd bele a zselatint, hogy csomómentes legyen.

Összeállítás:

  1. Vegyél elő kisebb poharakat, vagy tálkákat.
  2. Az aljába kanalazz a granolából, halmozd rá a joghurtot, majd rétegezd rá a kihűlt, simára turmixolt és darabolt birsalmát.
  3. Tedd hűtőbe pár órára, amíg a krém megszilárdul.

birsalmas_joghurt_mousse3.jpg

Tálaláshoz én a megmaradt granolát aprítóban átpörgettem néhányszor, és ezzel szórtam meg a tetejét. A ropogós alapon könnyű krém, majd puha birsalma, a többféle állag és íz keveredéséből így áll össze ez az inkább fanyar, mint édes, de nagyon finom pohárdesszert. Akár előző nap is összeállíthatod, így tálaláskor csak ki kell venni a hűtőből az ebéd vagy a vacsora végén.

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr213198125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása