Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Croque Monsieur, a franciák melegszendvicse

2024. január 29. - ízeknyelvén

A szendvics összeállítás az egyik kedvenc műfajom, mindig szívesen halmoztam mindenféle finomságot egy szelet kenyérre, kombinálva színeket, ízeket, szószokat. Persze nem csak az útravaló, hideg hozzávalókat tartalmazó finomságokat szeretem, a melegszendvicseknél is meg vannak a már bevált változataim: a klasszikus - vagy ma már inkább retronak mondható - kevert krémes, ehhez gyerekkoromban anyukám készítette a melegszendvics krémet, amit aztán később én is elkezdtem otthon előállítani, az évek alatt tovább alakítva az ízesítést, a kenyereket sütés előtt pedig paradicsomkarikákkal és persze nagy adag reszelt sajttal megpakolva. Nálam kvázi melegszendvicsként működik a mexikói quesadilla is, ez szintén jól variálható és gyors megoldás tud lenni, ha meleg vacsira vágyunk. Néha-néha nekiállok egy jó pulled pork-nak is, buciba pakolva, káposzta salátával az is isteni finom. Ha viszont kedvencet kéne választanom, akkor az a francia Croque Monsieur lenne, krémes besamel, vékony sonkaszeletek, pikáns mustár és jó sok sajt, szerintem tökéletes harmónia. Elmondom Nektek, én hogyan készítem.croque_monsieur_1.jpeg

A múlt héten végre volt időm megint kovászos kenyeret sütni, az íze isteni lett, bár kicsit laposabbra terült, mint szerettem volna, viszont így félbevágva ránézve, rögtön az jutott eszembe, hogy tökéletes szendvics lenne belőle. A croque monsieur nálunk hétvégi lustálkodós reggeli szokott lenni, sokszor tükörtojással felturbózott változatban croque madame-ot készítek. Most viszont otthonról dolgoztam, és nem volt készen ebédem, cserébe viszont ott volt a friss kenyér, a hűtőben pihent még egy kevés besamel mártás, így nagyon nem gondolkodtam tovább, mi legyen a menü.croque_monsieur_5.jpegAz arányokat és a mennyiségeket nehéz pontosan meghatározni, de igyekeztem leírni Nektek a receptnél az alapokat, természetesen arányosan növelhető az adag. Minden függ attól hány főre, mennyi szendvics készül. Én most két ilyen szép szelet kenyérből egy nagyot készítettem - és igazából ennek is csak a felét ettem meg, olyan laktató lett. A most felhasznált besamel mártás kb. a lenti mennyiségnek felelt meg. Nálam ez egy nagyon kedvelt mártás húsok mellé is, gyorsan elkészül, nem bonyolult, úgyhogy egy jó szendvicsért is szívesen összedobom. Amíg bemelegszik a sütő, simán elő lehet készíteni minden hozzávalót, szerintem összesen fél óra alatt el lehet készülni egy ilyen finomsággal.

Nem mondom, hogy ez az eredeti croque monsieur recept, de már abszolút bevált változat, szívesen ajánlom mindenkinek. Amiben például változtattam, hogy nem kenem meg vajjal és pirítom elő a kenyér szeleteket, hanem enélkül rétegezem, szerintem egyszerűbb, gyorsabb, és nem érzem hiányát az extra vajnak, pirításnak. Besamel mártás nem csak a szendvics tetejére kerül, hanem a két szelet kenyér közé is, ettől még tartalmasabb és szerintem finomabb lesz. Mustárból én kétfélét használok, a csípősebb dijoni mellé mindig kenek a kenyérre magos mustárt is, nálam ez nagy kedvenc. Sonkából mindenképp érdemes jó minőségű főtt sertés sonkát választani, én tettem már bele például prosciutto cotto-t, prágai sonkát is. A sajt megint jól variálható, klasszikusan francia kemény sajtot reszelnek hozzá (pl. comté), ami tényleg nagyon finom, de elég drága nem olyan könnyű beszerezni, én ezért inkább kombinálni szoktam, egyszerűbb gouda sajt mellé választok mondjuk cheddart vagy más karakteresebb ízű kemény sajtot. Kerül a két szelet közé, ami istenien beleolvad, és a tetejére, ahol ropogósra sül. Illetve, ha van otthon, friss kakukkfűvel szoktam még feldobni, néha a besamelbe is keverek, de általában csak tálalás előtt megszórom a szendvics tetejét a kis zöld levélkékkel.croque_monsieur_2.jpegBár szerintem ez a szendvics magában is isteni, de mindig szívesen teszek mellé valamilyen zöldséget is. Szezonban remek hozzá egy egyszerű friss saláta, de télen inkább jönnek a mikrozöldek vagy a savanyúság. Utóbbiból szerintem a legjobb a vékony szeletekre vágott csemegeuborka. Nem tudom miért, de így szeletelve az uborkának egészen más, szerintem sokkal jobb íze van, mint egyben hagyva vagy karikára vágva, szendvicsekhez jobban passzol.croque_monsieur_4.jpegPróbálok mostanában jó ételfotós témákat is találni, és a szendvicsek abszolút ebbe a kategóriába tartoznak, félbevágva szuperül meg lehet mutatni a rétegeket, fotózni a részleteket. Nektek hogy tetszik?

Ha kipróbáljátok a croque monsieur szendvics elkészítését meséljetek mindenképp, hogy sikerült!

Hozzávalók:

(1 nagy szendvicshez - zöldségekkel, salátával körítve ez akár két főre is elég, főleg, ha nagy szelet kovászos kenyérből készül)

  • 2 szelet kenyér (nálam most teljes kiőrlésű kovászos kenyér)
  • 1-1 tk magos és dijoni mustár
  • 2 szelet jó minőségű főtt sonka
  • kb. 50 g reszelt sajt (nálam most fele-fele gouda és cheddar)
  • friss kakukkfű

besamel mártáshoz:

  • 1 dl tej 
  • 10 g vaj
  • 10 g liszt
  • só, őrölt szerecsendió

tálaláshoz: csemegeuborka, mikrozöldek, friss saláta

Elkészítés:

  1. Melegítsd elő a sütőt 200 °C-ra légkeveréses álláson, vedd ki a rácsot, és tegyél rá sütőpapírt. Amíg bemelegszik a sütő jöhetnek az előkészületek.
  2. Készítsd el a besamelt. Tegyél közepes lángra egy kis lábast, olvaszd fel benne a vajat, majd add hozzá a lisztet, és jól keverd el, mint egy rántásnál. Majd két részletben add hozzá a tejet (ha nagyobb adagot főzöl, több részletben adagold a tejet), mindig alaposan csomó mentesre keverve, mielőtt hozzáöntöd a következő adagot. A második részletnél sózd, reszelj bele egy kevés szerecsendiót, őröltből kb. egy nagy csipet kell. Érdemes kóstolni, ízlés szerint alakítani. Ha besűrűsödött, zárd el a tűzhelyet, és tedd félre a besamelt.
  3. A sajtokat reszeld le egy tálba.
  4. Az egyik szelet kenyeret kend meg egy kanál besamel mártással, jöhetnek rá a sonka szeletek, és a reszelt sajt fele, a másik kenyeret kend meg a kétféle mustárral, és mustáros felével lefelé tedd a szendvicsre, és kicsit nyomd össze.
  5. Kend meg a szendvics tetejét is besamel mártással, jöhet rá még egy adag sajt. Tedd a sütőpapíros rácsra, majd az előmelegített sütőben kb. 15 perc alatt süsd meg, amíg a sajt szépen megpirul a tetején.
  6. Tálald vékonyan szeletelt csemegeuborkával vagy mikrozöldekkel, friss zöldsalátával.

Szemből nézve nekem olyan, mint egy kis szörnyeteg, ami rád vicsorog...

croque_monsieur_3.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr6618313871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2024.01.29. 23:57:18

Szeretem a Croque Monsieur-t, de még jobban a Croque Madame-ot, számomra az a tökéletes brunch kaja a lustálkodós hétvégéken, egy kis salátával tálalva.

ízeknyelvén 2024.01.30. 16:14:10

@Étteremkritikus: De jó! Meg tudom érteni, szuper hétvégi reggeli! Én is sokszor sütök rá tükörtojást, de nem sértődöm meg, ha épp nincs mellé...
süti beállítások módosítása