Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Körtés-mandulás sütemény gyömbérrel megbolondítva

2022. szeptember 21. - ízeknyelvén

Vannak kombinációk, amikre időszakosan teljesen rá tudok kattanni, ez most épp a körte, citrom és gyömbér hármasa. Nem is tudom honnan jött, lehet láttam vagy hallottam valahol, de teljesen megfogott. A héten készítettem lekvárt és ezt a süteményt, amibe használtam ezeket a hozzávalókat. És szeretném kipróbálni körte chutney ízesítésére is ezeket a fűszereket. Nektek van ilyen bevált kombinációtok? Elsőként megírtam Nektek ennek a körtés-mandulás, gyömbéres és fahéjas sütinek a receptjét, ami szerintem egy szuper alap recept lehet, cserélhető benne a gyümölcs és persze ahhoz passzolóan akár a fűszerezést is lehet alakítani.kortes-mandulas_suti_3.jpeg

A recepthez az ötletet Linda Lomelino barackos süteménye adta. Csodás hangulatú videót töltött fel a készítője, ami annyira megfogott, hogy ki szerettem volna próbálni én is ezt a süteményt. Itthon viszont nem volt már barack, csak körte, úgyhogy azt tettem bele, illetve a liszt egy részét őrölt mandulára cseréltem (itthon lévő egész mandulát daráltam le a késes aprítóban). Ha már kombinációk, szeretem a liszt egy részét mandulára cserélni, karakteresebb ízt ad a süteményeknek. A cukor mennyiségét kicsivel csökkentettem, és a fűszerezést is a körtéhez alakítottam, tettem bele fahéjat is gyömbért is. A kész süteményt megkentem egy kevés gyömbéres körte lekvárral, amit előtte főztem. Ennek viszont sajnos még nincs receptje, mert nem írtam fel az arányokat. Miközben írom mindezt jöttem rá, hogy ezt mindenképp pótolnom kell. Végülis most van körteszezon, ilyenkor érdemes befőzni is. Tegnap kaptam még körtét, így újra megfőzhetem. Addig is igazából bármilyen körte lekvár jó rá, vagy akár barack is. Ha semmi nincs, még üresen is lehet hagyni, de szerintem a lekvár hozzáad a szaftossághoz, illetve szép fényes lesz, és kevésbé szárad ki a sütemény teteje.kortes-mandulas_suti_2.jpegEz egy igazán őszi hangulatú sütemény, és talán a fotókkal is sikerült átadnom ebből…kortes-mandulas_suti_4.jpegHozzávalók:

(22 cm tortaformához)

  • 150 g puha vaj + egy kevés a forma kikenéséhez
  • 120 g barna nádcukor + egy evőkanálnyi a tetejére
  • 1 nagy tojás
  • ½ citrom lereszelt héja és leve
  • 100 g liszt + egy kevés a forma kilisztezéséhez
  • 50 g őrölt mandula
  • 6 g (fél zacskó) sütőpor
  • 1 nagy csipet só
  • ½ tk őrölt gyömbér
  • ½ tk őrölt fahéj
  • 75 ml tej 
  • 3-4 körte mérettől függően

Tálaláshoz:

  • egy-két kanál körtelekvár (vagy barack, de akár el is hagyható)
  • 200 ml lehűtött habtejszín
  • 2-3 teáskanál porcukor (ízlés szerint)
  • egy nagy csipet őrölt gyömbér

Elkészítés:

  1. Melegítsd elő a sütőt 175°C-ra légkeveréses állásban. Egy 22 centis tortaformát vékonyan kenj ki vajjal és szórj be liszttel.
  2. A felkockázott puha vajat a cukorral együtt pár perc alatt keverd habosra egy robotgéppel.
  3. Utána add hozzá a fél citrom lereszelt héját és kifacsart levét, valamint a tojást, és ezekkel is keverd homogén állagúra.
  4. Egy külön edénybe mérd ki a lisztet, az őrölt mandulát, a sót, a gyömbért, a fahéjat és a sütőport, forgasd össze.
  5. 3-4 részletben felváltva adagold a száraz alapanyagokat és a tejet a vajas keverékhez, amíg szépen minden belekeversz a robotgéppel.
  6. Öntsd át a tésztát az előkészített formába, és egyengesd el.
  7. A körtéket mosd meg, vágd 4-6 felé, vágd ki a magházat, és vágott felükkel felfelé egyenletesen rakd körbe a sütemény tetején, kicsit nyomkodd bele. Szórd meg a tetejét egy evőkanálnyi barna nádcukorral, ez sütés közben még szépen rásül.
  8. Tedd az előmelegített sütőbe 40-45 percre, amíg szép aranybarnára sül a sütemény teteje és tűpróbával ellenőrizve, már nem marad ragacsos a kihúzott tű.
  9. Ha kész, vedd ki a sütőből, de hagyd a formában amíg kihűl. Végül kend meg a tetejét egy-két evőkanál körtelekvárral, ha van.
  10. A gyömbéres tejszínhabhoz tedd pár órára a hűtőbe a habtejszínt, majd robotgéppel kezd el felverni, amikor kezd szilárdulni, keverj két-három kiskanál porcukrot - attól függően mennyire szereted édesen. Mivel a süti önmagában is édesebb típus, én kevesebb cukorral készítem a habot. Jöhet bele még egy nagy csipet őrölt gyömbér is, ez ad egy kis plusz ízt. Verd kemény habbá az egészet, felhasználásig tedd hűtőbe. Tálaláskor jöhet egy-egy kanál tejszín a süti tetejére.

kortes-mandulas_suti_9.jpeg

kortes-mandulas_suti_5.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr917936690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása