Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Aszalt paradicsomos grissini teljes kiőrlésű tönkölybúzalisztből

Egészséges ropogtatnivaló fűszeres paradicsomos mártogatóssal

2019. október 09. - ízeknyelvén

Nálunk nagy kedvenc - igazi jollyjoker - filmnézős, vacsi-kísérős finomság, a ropogós grissini, ezért sokszor vettünk különböző bolti verziókat. Ebből jött tavaly az ötlet, hogy ki kéne végre próbálni a házi készítésűt. Átböngésztem egy csomó receptet, mert olyat szerettem volna, ami sokáig ropogós marad. Néhány kísérlet után végre megszületett a jó alaprecept. Karácsony előtt annyira elkapott a hév, hogy kitaláltam ezt adom majd ajándékba, így durva sorozatgyártásba kezdtem - nem túlzok, az egész lakást grissinik borították - készült egy csomóféle ízesítés. Azóta is többször sütöttem már, de eddig mindig fehér lisztből. A tönkölybúzával most barátkozom, gondoltam legyen ez a teszt recept. Örömmel jelentem: a teszt sikeresen zárult.tk_grissini_2.jpg

Egyre több barátom, ismerősöm használ sima búza- helyett mindenféle más liszteket. Én eddig csak a teljes kiőrlésű búzával és zabliszttel próbálkoztam, illetve gluténmentes sütiben használtam mindenféle darált magvakat. A tönkölybúzáról sokat hallottam, de eddig nem próbáltam. Múltkor a barátnőméknek sütöttem sima liszttel grissinit, akkor merült fel, meg lehetne-e sütni másféléből is. Nekem sem kellett több, következő bevásárlásnál - a lisztes polc előtt töltött némi tépelődés után (fehér tönköly vagy teljes kiőrlésű tönköly?) be is szereztem egy kilóval a teljes kiőrlésű verzióból. Ha már csinálunk valami, csináljuk rendesen. :) Azt jól sejtettem, hogy a sima búzaliszthez hasonlóan a tk. verzió a tönköly esetében is jóval több rostot tartalmaz a feldolgozás módjának köszönhetően, valamint természetes módon 25%-kal több fehérjét, mint a hagyományos finomlisztek. Mindemellett a tönkölybúza fehér és a tk. verziója is kedvezőbb élettani hatásokkal bíró alternatíva (a sima búzaliszteknek), többek között magas a kalcium-, magnézium-, foszfor- és szeléntartalmuk, és többféle B-vitamin is található bennük.

Arra ez esetben is figyelnem kellett, hogy mivel teljes kiőrlésű lisztről van szó, arányaiban több folyadékra volt szükség, hogy megfelelő állaga legyen a tészta, de örültem, mert jóval kevésbé morzsálódott, mint a sima teljes kiőrlésű búzaliszt. Kíváncsian várom más sütiknél, pl. mindenféle pitéknél, hogyan működik majd. Ízében ez is markánsabb mint a fehár liszt, ezért is nagyon jól passzol mellé ez a fűszeres paradicsomszósz is. Mártogatósnak még jól illik hozzá a fokhagymás tejföl/joghurt is.tk_grissini.jpgHozzávalók:

Grissini 

(20 darab)

  • 25 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
  • ½ csomag sütőpor
  • 1 tk szárított oregánó
  • ¼ tk só
  • 3 dkg olajban eltett aszalt paradicsom
  • 2 ek extra szűz olívaolaj
  • 1-1,5 dl hideg víz

Paradicsomszósz:

  • 1 nagy konzerv paradicsom
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • 1-1 tk szárított oregánó és bazsalikom
  • só, frissen őrölt bors

Elkészítés:

Grissini 

  1. A sütőt melegítsd elő 175°C-ra (légkeveréses funkció) és vegyél elő egy nagy tepsit, amit enyhén lisztezz ki.
  2. Egy nagy keverőtálba mérd ki a lisztet, add hozzá a sütőport, majd a sót, a borsot, a zöldfűszereket, végül az apró kockára vágott aszalt paradicsomot, az egészet forgasd össze.
  3. Öntsd hozzá az olíva olajat és egy deci hideg vizet, majd kézzel kezd el összegyúrni. 
  4. Jól gyúrható, kissé ruganyos tésztát kell kapnod. Ha még túl morzsás adagolj hozzá egy kevés vizet. Azért is írtam, hogy 1-1,5 dl, mert figyelni kell, mennyit vesz fel a tészta.
  5. Ezután nyújtsd ki a tésztát kb. 20x25 centis téglalapra, kb. 3-4 mm vastagságúra. Vádg fel 1 centis csíkokra, így kapsz 20 hosszú szalagot.
  6. Ezeket kézzel hengergesd össze, és a hosszú kis kígyókat tedd egymás mellé a kilisztezett tepsire.
  7. Tedd az előmelegített sütőbe kb. 15-17 percre, amíg szépen kiszárad, megpirul és ropogósra sül.
  8. A sütőből kivéve hagyd teljesen kihűlni, majd jól záródó fémbozba tárold, így sokáig eláll, és jó ropogós marad.

Amíg sülnek a grissinik, készítsd el a paradicsomszószt:

    1. Egy kis lábasba borítsd bele a paradicsomkonzervet, add hozzá a fűszereket és a leszerelt fokhagymát.
    2. Közepes lángos rotyogtasd kb. 10-15 percig amíg szépen besűrűsödik. Ha vannak nagyobb darabok, le is turmixolhatod.
    3. Tálald egy tálkában mártogatósnak a grissinik mellé. (Ami megmarad, tök jó tésztaszósz is lehet. :) 

tk_grissini_4.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr3415209672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása