Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Fügés-kecskesajtos-kakukkfüves galette

2019. szeptember 19. - ízeknyelvén

Itt van, elkezdődött: szállingóznak a falevelek… Ez már csalhatatlan jele az ősznek. A hét elejét indító gyönyörű idő után egyik pillanatról a másikra jött a hideg, és már az eső is eleredt hajnalban. Habár nem olyan derűs mint a nyár, de én mégis kedvelem ezt az évszakot, igaz határozottan akkor a leginkább, amikor szépen süt a nap, és a zizgő avarban lehet sétálni, élvezni a melengető sugarakat és az ősz illatát. Ami pedig a másik kedvenc időtöltésem ilyenkor, nem meglepő módon, a sütés-főzés. Legyen kinn bármilyen az idő, benn bármilyen a napom, a konyhában ténykedés mindig kikapcsol. Emiatt készült most ez a fügés sütemény is. A sütő melege, a lakásban szállingozó illatok, ettől mindig jobb kedvem lesz.fuges-kecskesajtos_galette_6.jpg

Sokáig nem szerettem a fügét, és megmondom őszintén az aszalt verzió önmagában még most sem tartozik a kedvenceim közé. (Nekem túl édes, pont mint a datolya, de alapanyagként egyik sem rossz.) Viszont pár éve, mikor a zöldség-gyümölcs pulton megláttam ezeket a gyönyörű lilás-zöldes gömböket, annyira elvarázsoltak, hogy vettem két szemet próbaképpen. A vonzalom hamar fellobbant… Azóta minden nyár végén és ősszel keresem a szép friss fügét. Eddig általában nyersen ettem, sajthoz sonkához, vagy a reggeli zabkásába, joghurtba is szuperül passzol, de most elkezdtem kísérletezni a további felhasználási módokkal is. Azt már biztosan állíthatom, hogy sütve is nagyon szeretem.fuges-kecskesajtos_galette_2.jpgAz érett friss füge igazán édes, így hozzáadott cukor vagy más édesítőszer nélkül is nagyon jó édességeket készíthetünk vele, pont mint banánnal. A benne lévő cukor miatt a kalóriatartalma nem a legalacsonyabb a gyümölcsök között, de cserébe nagyon gazdag A-,C-,E-, és K-vitaminban, kalciumban és más ásványi anyagokban. 

A kecskesajt és a kakukkfű is nagyon jól passzol ehhez az édes gyümölcshöz, igazán különleges lesz a végeredmény. Ezúttal teljes kiőrlésű tésztával készült a galette, hozzáadott fűszer és sajt ennek is remek ízt ad. Azzal mindig érdemes kalkulálni, hogy a teljes kiőrlésű liszttel készülő tészták nyújtásnál sokkal törékenyebbek, sütés után pedig jóval morzsálódobbak, mintha sima liszttel dolgozunk. Itt is ez volt a helyzet. Bár eredetileg egy nagy pitét akartam sütni, de rá kellett jönnöm, hogy elég nehézkes kinyújtani a nyers tésztát. Sebaj, így négy kis galette készült, ezeknél is kicsit megtört a széle, de ez amúgy is egy rusztikus süteményfajta, jól állni neki, ha nem túl tökéletes, szerintem... (Amúgy is, sosem szabad fennakadni ilyen nehézségeknél!) Illetve még egy dolog, a képen látható verziónál, érdemesebb akár még kisebb peremet hagyni a sütin, mert ahova nem jut krém, kissé tömény lesz sütés után. Amúgy a tetejére adagolt friss kéksajtos krém, azért ezt elég jól kiegyensúlyozza. Én még este melegen megettem egy felet, elég laktató a végeredmény, így szívesen ajánlom reggelire, tízóraira is!

Hozzávalók:

Pite tésztához:

  • 200 g teljes kiőrlésű liszt (+ a nyújtáshoz)
  • 150 g hideg vaj
  • ½ tk só, frissen őrölt bors
  • 1 tk szárított kakukkfű (lehet friss vagy szárított is)
  • 50 g kemény érlelt sajt (legjobb a kecskesajt, de én most nem találtam, így érett gouda sajtot használtam) 
  • 1 ek víz

Töltelékhez/tálaláshoz:

  • 150 g lágy  mézes kecskesajt (vagy sima + ½ ek méz)
  • 150 g görög joghurt
  • 3-4 ág kakukkfű
  • 3-4 szem füge (mérettől függően)
  • 1 tojás vagy 3-4 evőkanál tej

Elkészítés:

    1. A lisztet, sóval, borssal, kakukkfűvel és lereszelt sajttal együtt forgasd össze egy nagyobb tálban, add hozzá a felkockázott hideg vajat, és morzsold össze a lisztes keverékkel.
    2. Végül egy evőkanál hideg vizzel gyors mozdulatokkal gyúrd át, amíg össze nem áll. (Ne gyúrd túl.)
    3. Formázz belőle gombócot, lapítsd ki kicsit, és fóliába csomagolva, tedd a hűtőbe kb. fél órára pihenni.
    4. Amíg pihen a tészta, keverd ki a töltelékhez szükséges kecseksajtot a görög joghurttal és 2-3 ágról lemorzsolt kakukkfűvel. Felhasználásáig tedd hűtőbe.
    5. A fügéket mosd meg, és vékonyan karikázd fel. 
    6. Melegítsd elő a sütőt 180°C-ra, és bélelj ki sütőpapírral egy nagy tepsit.
    7. Fél óra után vedd ki a hűtőből a tésztát, oszd négy felé, majd lisztezett felületen és nyújtófával egyesével nyújtsd ki pár miliméter vastagságú körökre.
    8. Ez a tészta könnyen törik, de ha óvatosan nyújtod, és a nyújtófára feltekerve teszed át a tepsire lehet kezelni. (Amúgy meg ez egy galette, ahogy fenn is írtam, jól is áll neki, ha kicsit rendetlen.)
    9. Egy kinyújtott kört kenj meg kb. 1-2 evőkanálnyi kecskesajtos krémmel úgy, hogy kb. 2 centi maradjon ki a szélén.  (Én most picit többet hagytam ki, de ennél érdemes kevesebbet.) Majd helyezz rá 4-5 karika fügét, és hajtogasd be a szélét.fuges-kecskesajtos_galette.jpg
    10. Ezt ismételd meg a másik három adag tészta esetében is. (Összesen kb. a krém ⅔-ra lesz szükséged, a többi tedd félre tálaláshoz.) Végül kend meg a felhajtott végüket a felvert tojással. (Ha nincs, tejjel is meg lehet kenni - én most ezt a módszert használtam.)
    11. Előmelegített sütőben süsd 35-40 perc alatt szép pirosra, tűpróbával ellenőrizd nem nyers-e a közepe.
    12. Tálald a sütiket a maradék krémmel és egy kevés kakukkfűvel, akár friss fügét is adhatsz még mellé.

fuges-kecskesajtos_galette_3.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr2715120526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása