Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Klasszikus párosítás: Fahéjas-szilvás pite lyukacsos tetővel

2017. október 16. - ízeknyelvén

Ígértem a szilvás pite receptjét. Talán ez az egyik olyan sütemény, amire nagyon sok mindenkinek van saját verziója, íme az én változatom.  Szerintem vannak fogások, amiket egyszerűen nem szabad túl bonyolítani. ehhez sem kell más, csupán néhány alapanyag, az őszhöz remekül passzoló ízvilágban. Frissen sütve, még langyosan remek befejezése lehet a hétvégi ebédnek, de ha hagyjuk kihűlni, egy szép nagy szelettel megkoronázhatjuk a délutáni kávézásunkat is.

szilvas_pite3.jpg

Ehhez a desszerthez nem kell más, csak egy nagy adag szilva, szerintem érdemes érettebb szemeket választani, édesebbek és krémesebbre sülnek. Ezt a krémességet még egy nagy kanál szilvalekvárral is fokoztam. Nálam – akárcsak az alma mellé – elmaradhatatlan fűszer a fahéj, és most egy kevés őrölt szegfűszeggel is megbolondítottam ezt a pitét, hogy még karakteresebb ízt kapjon. A belereszelt citrom savanyúsága pedig jól ellensúlyozza az édességét.

És amire mindez rákerül: egy remek, édes pite tészta. Ha megtaláltuk, kikísérleteztük a számunkra tökéletesen bevált tészta receptjét, jól véssük fel valahova, mert így a jövőben ezt bármikor elővehetjük, és már csak azt kell eldöntenünk legközelebb, melyik kedvenc töltelékünkkel töltsük meg. Sok recepttel próbálkoztam én is, aztán rátaláltam Lili pitéire. Ebből kiindulva idővel változtattam picit az arányokon, és a sima cukrot is barnára cseréltem,  mert jobban kedvelem a karamellesebb ízét.

A díszítés is a fantáziánkra van bízva, sok jó videót találunk már ebben a témában is (engem most ez inspirált), de igazából bármit kihozhatunk belőle, csak el kell engednünk a fantáziánkat. Lehet klasszikus rácsos, teljes fedett vagy akár csupasz tetejű pite, és természetesen jöhetnek az átmeneti verziók. Én most egy apró kör alakú formával lyuggattam ki a tésztát, és kis köröket is felhasználtam a dekoráláshoz.

szilvas_pite4.jpg

Hozzávalók:

(28 centis piteformához)

Pite tésztához:

  • 250 g liszt
  • 150 g hideg vaj
  • 30 g barna cukor
  • 50 ml víz
  • 1 csipet só

Töltelékhez:

  • 50 dkg szilva
  • 1 nagy evőkanál szilvalekvár
  • 1 ek barna cukor
  • 1 kk fahéj
  • ¼ kk őrölt szegfűszeg
  • ½ citrom héja és leve
  • 1 ek keményítő 
  • 1 tojás megkenéshez

szilvas_pite.jpg

Elkészítés:

Tészta

  1. A lisztet, szitáld bele egy nagy tálba, keverd össze a cukorral és a sóval. Morzsold bele a vajat, kanalanként add hozzá a vizet (mert nem mindig ugyanannyit vesz fel), és robotgéppel dolgozd össze.
  2. Végül kézzel gyúrd át, formázz belőle gombócot, lapítsd ki kicsit, és fóliába csomagolva, tedd a hűtőbe 20 percre pihenni.
  3. Melegítsd elő a sütőt 180°C-ra, és vajazd, lisztezd ki a pite formát.
  4. Oszd szét a tésztát két részre 2/3-1/3 arányban. A kisebbik részt tedd vissza a hűtőbe.
  5. A nagyobbik részét nyújtsd ki akkorára, hogy túl lógjon a piteformán, és terítsd bele a formába. Fedd le alufóliával, tegyél rá pitesúlyt (vagy babot, rizst, bármilyen nehezéket), és süsd 10 percig, majd vedd le róla a fóliát, és anélkül süsd még további 5 percig.

Amíg sül a tészta, keverd be a tölteléket.

Töltelék

  1. Mosd meg a szilvát, magozd ki, és vékonyan szeleteld fel.
  2. Egy nagyobb tálban keverd össze a cukrot, fahájat, szegfűszeget és keményítőt, majd forgasd bele a szilvát. Reszeld rá a citromhéját, facsard rá a levét, add hozzá a szilvalekvárt, és jól keverd össze.
  3. Egyenletesen oszlasd el a tölteléket az elősütött pitén.
  4. Vedd ki a hűtőből a maradék tésztát, és nyújtsd pite forma nagyságú körré. Egy kb. két centis szaggatóval lyuggasd ki, majd óvatosan fektesd a töltelékes pite tetejére, a felesleget vágd le, a kivágott kis körökkel díszítsd tovább a pitét.
  5. A pitét kend le a felvert tojássárgájával (a lukakban nem kell), majd tedd vissza a sütőbe 20-25 percre, amíg szép arany barnára sül.

szilvas_pite2.jpg

A töltelék a lyukakon keresztül kicsit kifolyhat, de remekül átsül, a fűszeres szilvatöltelék valami egészen sűrű és igazán krémes lesz.  

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr7112970035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mónika Patkó 2017.10.19. 07:00:01

Ez a pite isteni!! A pitesúly megvalósítása igazi kihívás volt nekem, de a siker nem maradt el! Kérünk még sok szilvás receptet! :)

ízeknyelvén 2017.10.19. 12:26:46

@Mónika Patkó: Nagyon örülök, hogy ilyen jó lett a fogadtatása! Igyekszem még szilvás receptet feltenni,amíg tart a szezon. :) Hogy oldottad meg a pitesúly kérdést végül?

Mónika Patkó 2017.10.19. 12:40:57

@ízeknyelvén: a javasolt rizzsel, de nagyon paráztam a mennyiségén, hogy mennyi is kellhet valójában :)

ízeknyelvén 2017.10.20. 09:01:40

@Mónika Patkó: Jogos az észrevétel, nem írtam mennyiséget. Nem is tudom pontosan mennyi, lényeg, hogy jól elfedje, kvázi lenyomva tartsa a tésztát. A pitesúlynak használt rizst el is teheted későbbre, mivel megenni már nem lehet, de később újra használhatod sütéshez. ;)
süti beállítások módosítása