Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Klasszikusok új köntösben és az eper bűvöletében

Kókuszos epermisu torta és mentás eperhab cukormentesen

2017. június 15. - ízeknyelvén

A hétvégén kapott csodás eprekből még akkor többféle finomságot készítettem, és napok óta keresem az időt, hogy végre le is írhassam az új recepteket, rögtön kettőt is mutatok. A napokban még le lehet vadászni a piacokon az utolsó doboznyi kis piros szemeket, utána el kell köszönnünk az eperszezontól idénre, még most használjátok ki a lehetőséget. A desszertkészítés két véglete következik, ami az elkészítés idejét illeti: akár 10 perc alatt is az asztalon lehet ez a nagyon finom eperhab, de ha szívesen rászánunk akár néhány órát is, ilyen szépséges kókuszos epermisu tortát is készíthetünk.

epres_klasszikusok3.jpg

És miért is klasszikusok?

Anyukám mesélte, hogy mikor kislány volt nagyon sokszor ettek otthon eperhabot, ami valami egészen egyszerű krém volt felvert tojásfehérjéből. Az egyszerűsége miatt a nagymamám sajnos nem jegyezte le a receptet, így anyukám emlékeire, és a mai világ egyik nagy csodájára – az internetre – hagyatkoztam. A recepteket böngészve nagyon hamar kiderült számomra, hogy valóban az „egyszerűség gyönyörködtet” elv érvényesül: három hozzávaló, és szinte nulla munka, a leghosszabb időt az eper megmosása és kicsumázása veszi el. Viszont a három hozzávalóból az egyik a porcukor volt, ráadásul a megtalált receptek többségében óriási mennyiségben. Az eper, amit kaptam, viszont már önmagában is ínycsiklandóan édes volt, nem akartam elrontani, cserébe valami mással szerettem volna feldobni. Az otthon nevelgetett fűszernövényeim újra repesnek a boldogságtól (értsd: a sok napfénytől), a kis cserepes mentám is szép új leveleket hozott a jó időnek – és az arányosan megnövelt vízmennyiségnek – köszönhetően, így cukor helyett végül ezzel bolondítottam meg habot.

A végeredmény egy nagyon friss desszert, amiből – nem mellesleg – szinte büntetlenül ehettem meg egy egész pohárral. Anyukám szerint is nagyon finom lett, bár egy falat után lebuktam, hogy eltértem az eredeti verziótól, mert azért cukor nélkül nem volt annyira krémes a hab. Ebben a formában ez az én felújított klasszikusom lehet majd egyszer.eperhab2.jpg

A másik finomság az olaszok kihagyhatatlan desszertjének epresített, tortásított formája. Szerintem a tiramisu az egyik legjobb sütemény a világon, a kávé, a mascaprone, rumos piskóta, és a tetejét megkoronázó keserű kakaópor, nekem ennyi már elég lehet a boldogsághoz. Bízom benne, hogy nem vet meg senki érte, de néha még egy ilyen nagy klasszikussal is lehet játszani egy picit. Az epermisu alapvetően már nem is annyira új – ebből is látszik, hogy nem én vagyok az egyetlen elvetemült, eper és tiramisu mániában szenvedő ember – de általában ezzel is a nagy tálas, kanalazható formában találkozhatunk.

Mikor beköszöntött az idei eperszezon, már motoszkált a fejemben, hogy idén én is kipróbálhatnám a piros gyümölcs ihlette verziót, ezért elkértem egy barátnőm jól bevált receptjét. Már sokszor leírtam, hogy nagy kísérletező vagyok, ha főzésről, sütésről van szó, és most sem bírtam ki, hogy ne alakítsak kicsit rajta. Először is eldöntöttem, hogy szó szerint magasabb szintre emelve, ebből bizony torta lesz. A rumos piskótát viszont el nem hagytam volna, a kávé azonban nincs annyira jóban az eperrel, így ahelyett, most az ízében remekül passzoló kókuszt választottam.

Ahogy a legutóbbi tortám elkészítésénél is, most is a tökéletességre törekedtem, főleg mikor új receptet találok ki, abszolut benne van a pakliban, hogy rögtön nem áll össze a kép. Most az íz már elsőre is jó volt, de volt még valami hiányérzetem, és tortához képest is kicsit instabilra sikerült. Mikor megérkezett az eper szállítmány, eljött az ideje egy újabb próbának. Alakítgattam, elhagytam hozzávalókat, finomítottam az arányokat, és végül ott volt, és büszke lehettem rá. A kóstoló közönség – akinek az elmúlt időszakban másodjára szállítottam az epermisu tortám – egyöntetűen ezt szavazta meg győztesnek. Megérte kísérletezni! kokuszos_epermisu.jpg

Jöjjenek akkor a receptek, kezdve a 10 perces verzióval, mert ha eljutottál idáig az olvasásban, akkor jár egy pikpak elkészíthető édesség a kitartásodért. (Halkan megjegyzem, bár az eperszezonnak vége szakad, de ilyenkor sorra jönnek a jobbnál jobb gyümölcsök, és azt hiszem, ez a recept akár a mézédes sárgabarackkal vagy bármilyen más piros gyümölccsel is megállná a helyét.)

Mentás eperhab

Hozzávalók:

 (6 pohár)

  • 65 dkg eper
  • 8-10 mentalevél + díszítéshez
  • 4 tojásfehérje
  • csipet só

Elkészítés:

  1. Az epreket óvatosan mosd meg és csumázd ki, 25 dkg-ot vékonyan szeletelj fel, a mentaleveleket aprítsd fel.
  2. Az egyben hagyott 40 dkg epret, és a felaprított mentát tedd egy mély tálba, és botmixerrel dolgozd teljesen simára.
  3. Egy másik tálban egy csipet sóval verd fel a tojásfehérjéket kemény habbá, és utána csorgasd hozzá az eper szószt, majd óvatosan forgasd össze, amíg egynemű nem lesz.
  4. Rétegezd a poharakba a habot és az eper szeleteket, díszítsd menta levelekkel.

Ez a desszert frissen a legjobb, mert a hab idővel elkezd majd összeesni, és veszít a légies könnyedségéből. De amilyen gyorsan elkészül – és persze utána el is fogy – tényleg érdemes csak tálalás előtt nekikezdeni.

eperhab.jpg

Kókuszos epermisu torta

Hozzávalók:

(20 cm-es torta)

Piskótalaphoz

  • 2 tojás
  • 3 dkg liszt
  • 1 dkg + 1 ek kókuszreszelék
  • 4 dkg cukor
  • 1 csipet só

Krémhez

  • 4 tojássárgája
  • 50 g porcukor
  • 500 g mascarpone
  • 500 g eper
  • 150 g kókuszreszelék

Összeállításhoz

  • 250 g eper
  • 1 dl tej
  • 1 kk rum
  • 250 g babapiskóta

kokuszos_epermisu4.jpg 

Elkészítés:

Először a piskótalapot süsd meg, hogy legyen ideje teljesen kihűlni.

  1. Melegítsd elő a sütőt 180°C-ra, vajazz ki, és alul bélelj ki sütőpapírral egy 20 cm-es kerek, kapcsos tortaformát.
  2. Válaszd szét a tojásokat, tedd a fehérjéket egy nagy tálba, majd egy csipet sóval verj belőlük kemény habot. Add hozzá a cukrot, keverd bele, majd egyesével a tojássárgáját is add hozzá, amíg homogén színe nem lesz.
  3. Szitáld hozzá a lisztet, szórd bele az 1 dkg kókuszt, és óvatosan forgasd össze, hogy elkeveredjenek a hozzávalók.
  4. Oszlasd el a tortaformában, hintsd meg 1 ek kókuszreszelékkel, és kb 10 perc alatt süsd meg. Tűpróbával ellenőrizd.
  5. Pár percet hagyd a formában, majd vedd ki belőle, és tedd át egy rácsra, hogy teljesen kihűljön.

Addig keverd össze a krémet, és készíts elő mindent az összeállításhoz.

  1. Egy nagy tálban verd fel habosra a tojássárgákat a porcukorral, majd add hozzá a mascarponét és a kókuszreszeléket és teljesen keverd el benne.
  2. Az epreket mosd meg, csumázd ki, 500 grammot botmixerrel turmixolj le, csorgasd hozzá a mascarponés krémhez, és keverd el benne.
  3. A maradék 250 g epret vékonyan szeleteld fel, és tedd félre. A tejet egy mélyebb tálkában keverd el a rummal.
  4. Készítsd ki magad mellé a babapiskótákat.

Ha kihűlt a piskóta, jöhet az összeállítás:

kokuszos_epermisu2.jpg

  1. Tegyél újra sütőpapírt a kapcsos forma aljába, hogy túl lógjon, és helyezd rá a piskóta lapot. (Így nem volt könnyű átemelni a tortatálra a végén, de azért mégis egyszerűbb.)
  2. A piskóta szélén körben állítva sorakoztasd fel a babapiskótákat.
  3. Jöhet a rétegezés: egy harmad krém, egy sor szeletelt eper, egy sor rumos tejbe áztatott babapiskóta, majd újra: krém – eper – babapiskóta – krém. A megmaradt eper szeletekkel szépen fedd be a torta tetejét.
  4. Tedd hűtőbe a tortát legalább 5-6 órára, hogy összeálljon. Majd óvatosan vedd le róla a formát, emeld át egy szép tálra, és ha akarod egy szép szalaggal is díszítheted.

kokuszos_epermisu3.jpg

Lehet valóban eltávolodtam az eredeti tiramisutól, de az alapokat most sem feledtem, a mascarpones krém, és a rumos piskóta. Higgyétek el, egy próbát megér, könnyű nyári desszert, és szerintem olyan szép, hogy akár ünnepi alkalmakon is megállja a helyét.

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr9912598951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása