Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Gyömbéres-körtés karamell fagylalt pirított pekándióval

2023. szeptember 22. - ízeknyelvén

Nálam még tart a nyári hangulat, de ebbe a fagyiba csempésztem már egy pici őszt is: körtével és gyömbérrel megbolondított karamell fagylaltot készítettem David Lebovitz receptje alapján. Nekem ez olyan igazi vénasszonyok nyara desszert lett. Nagyon szeretem a házi fagylaltokat, és szeretek kísérletezni az ízekkel is, ez is egy különleges változat lett szerintem. Menetközben jött az ötlet, hogy feldobom még az egészet pirított magvakkal is, aminek a fűszerezését szintén a fagyihoz alakítottam, ez adott bele még egy csavart.gyomberes-kortes_karamell_fagylalt_3.jpeg

A kis fagylaltgépem az egyik kedvenc konyhati kütyüm lett az évek során. Ha szeretitek a fagylatot, szerintem érdemes beszerezni egyet, vagy felírni a karácsonyi listára (durva már csak 92 nap van addig), mert nagyon jó szolgálatot tesz. Nyárra én mindig beköltöztem a tartályt a fagyasztóba, hogyha kedvet kapok, ne kelljen a 8-10 órás fagyási időt kivárni. Persze így is több idő, mint beugrani a boltba egy doboz jégkrémért, de higgyétek el, isteni finom dolgokat lehet alkotni, mindig a szezonális gyümölcsök vagy más kedvenc hozzávalóinkat alapul véve. 

Nagyon szép körtéket kaptam, és ezeket szerettem volna felhasználni, így bukkantam körtés-karamell fagylalt receptjére. Nagyon megtetszett, hogy az édes karamellt a körte savassága kompenzálja. Az egészet egy kis őrölt gyömbérrel is megbolondítottam, és a kamraszekrénybe kutakodva találtam még pekándiót, amiből múltkor jó áron bevásároltam, gondoltam jól illik majd a fagylaltba. Korábban a vaníliafagyihoz már készítettem ilyen pirított diót, most ennek az ízvilágához igazítva több gyömbérrel fűszerezve sütöttem meg őket. Ennek az adagnak csak a felét használtam fel a fagyihoz, de kevesebbet nem nagyon éri meg sütni! Légmentesen zárt dobozban jól eláll, és tehetjük a fagyi tetejére, vagy müzlibe, de isteni ropogtatnivaló magában is.

Ti hogy álltok az őszi fagylaltozással? Jöhet egy-két gombóccal?gyomberes-kortes_karamell_fagylalt_1.jpegHozzávalók:

Gyömbéres-körtés karamell fagylalt (~ 1 liter):

  • 500 g körte (meghámozva, kimagozva ~400g)
  • 500 ml habtejszín (min. 30%-os)
  • 180 g kristálycukor
  • 2 tk őrölt gyömbér
  • 1 csipet nagyobb szemű tengeri só
  • ¼ tk (pár csepp) citromlé

Gyömbéres pekándió:

  • 200 g pekándió
  • 1 tojásfehérje
  • 40 g barna nádcukor
  • 1,5 tk őrölt gyömbér
  • 1 tk őrölt fahéj
  • ½ tk őrölt szegfűszeg
  • ½ tk sópehely (vagy picit nagyobb szemű tengeri só)

Elkészítés:

Gyömbéres pekándió:

  1. Melegítsd elő a sütőt 150°C-ra. Egy nagy tepsit vékonyan kenj ki növényi olajjal. (Itt az olívaolaj nem jó.)
  2. Egy közepes tálban egy villával 10-15 másodperc alatt verd fel a tojásfehérjét, hogy enyhén habos legyen.
  3. Keverd el benne a barnacukrot és a fűszereket, majd végül forgasd bele a pekándiót, hogy mindenhol bevonja a tojásos keverék a magokat.
  4. Terítsd szét a tepsin, és süsd kb. 30 percig, 10 percenként átkeverve, amíg szépen kiszárad. Ha kész, tedd félre, amíg teljesen kihűl. A fel nem használt mennyiség légmentesen záródó dobozban/üvegben jól tárolható.

Gyömbéres-körtés karamell fagylalt:

  1. A körtét hámozd meg, emeld ki a magházat, és vágd fel kis, kb. fél-egy centis kockákra.
  2. Egy vastagabb aljú közepes méretű lábasban egyenletes terítsd szét a kristálycukrot, és közepes lángon óvatosan kezd el melegíteni, amíg a cukor elolvad, és szép világos karamell színe nem lesz.
  3. Add hozzá a felkockázott körtét. Először kicsit összeugrik és visszaszilárdul a karamell, de ez nem baj. Hőálló spatulával óvatosan kezd el kavarni (vigyázz, mert a karamell nagyon forró!), ahogy a körte levet ereszt a karamell is lassan újra felolvad majd. 
  4. Főzd kb. 8-10 percig, amíg a karamell újra folyékony nem lesz, és a körték is megpuhulnak.
  5. Vedd le a tűzről és keverj bele először 150 ml tejszínt a hőkiegyenlítés miatt, majd a maradék 350 ml tejszínt a sóval és a citrom levével együtt.
  6. Hagyd szobahőmérsékletűre hűlni, majd turmixold botmixerrel egészen simára.
  7. Hűtőszekrényben alaposan hűtsd le. (Én min. 2 órát legalább benn szoktam hagyni.) Majd fagylaltgépben fagyaszd ki.
  8. Az kifagyasztás legvégén adj hozzá 100 g durván felaprított gyömbéres pekándiót. Ha ez is belekeveredett a kész fagylaltot lapátold át egy mélyhűtőbe rakható edénybe és tedd a fagyasztóba legalább pár órára.
  9. Már magában is nagyon finom, de tálalhatod plusz fűszeres pekándióval és friss körtével is.

A képeken még utolsó nyári napsugarakkal... Nagyon megszerettem ebben a fényben fotózni, remélem Nektek is tetszik!

gyomberes-kortes_karamell_fagylalt_2.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr7618219775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása