Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Egyszerű karfiol curry jázmin rizzsel

2020. január 08. - ízeknyelvén

Mikor elkezdődik az újév, mindig van egy pár hetes időszak, amikor szinte alig vágyom húsra, cserébe – a tél ellenére – kifejezetten könnyű ételeket eszem szívesen. Persze, ez nem meglepő a karácsonyi menü sorok után… Eredetileg ezt az ételt is húsmentesre terveztem, de végül került bele egy kevés csirkemell, igazából jól passzol hozzá, és nem nehezíti el, úgyhogy jó döntés volt.karfiol_curry_3.jpg

Nagyon szeretem az ázsiai konyha ízeit, a sokféle fűszert, a könnyű szószokat. Év elején kifejezetten kívánom, még az újévi lencsét is általában ebben az ízvilágban készítem. Így most is, mikor megláttam ezt a szép nagy fej karfiolt, az jutott eszembe, ebből is lehetne a szokásostól eltérő finomság.

Maga az elkészítés sem tart tovább 25-30 percnél, bár igaz, az előkészületekre kell némi időt szánni. Engem mondjuk teljesen kikapcsolnak ezek a folyamatok, a karfiol apró rózsákra bontásával például annyira jól elvoltam, hogy nem is tudom, mennyi idő volt. Csak a folyamatra koncentráltam: szétbont, vág, aprít, félretesz, a végén pedig ott állt a szép nagy halom karfiolrózsa és az apróra vágott szárrészek. Szeretek egy ételnél a lehető legkevesebb részt kidobni, ezért például a karfiol és a brokkoli esetében is, mindig próbálom felhasználni amit csak lehet. Finomra vágva a szár is jól megfő, és plusz ízt ad az ételhez, ezeket részeket a hagymával együtt szoktam már a főzés elején a lábasba tenni, a rózsák pedig csak később kerülnek bele, mert azoknak sokkal kevesebb hőkezelési idő is elég.karfiol_curry_5.jpgAhogy írtam, eredetileg teljesen húsmentes verziót terveztem, ehhez a karfiol nagyon jó választás, kellemesen laktató, nincs hiányérzete az embernek. Úgyhogy, ha gondoljátok, akár ki is maradhat belőle a csirke. Az arányokat nézve én is meghagytam a főszerepet a zöldségnek, nagyon tetszik, hogy ez dominál benne. Ilyenkor télen amúgy is nehezebb megfelelő mennyiségű vitamint bevinni a szervezetbe, főleg természetes módon, ezért érdemes minél több, ilyenkor elérhető zöldséget-gyümölcsöt enni. A másik eredeti tervem szerint kókusztejszínnel készítettem volna, de a bevásárlós köröm során három üzletben sem találtam éppen, így gondoltam, ideje kipróbálni a rizstejszínt. Nyersen intenzíven érezni a rizs ízét, de meg kell mondanom, megfőzve semmi extra, legalábbis ilyen arányoknál. Célnak viszont megfelelt, így azt kell mondanom, jó alternatíva lehet.karfiol_curry.jpgHozzávalók:

(6 adag)

  • 1 nagy fej karfiol (kb. 1,5 kg, pucolva kb 1 kg)
  • 1 nagy vöröshagyma
  • kb. 35 dkg csirkemell
  • 2,5 dl rizstejszín (vagy kókusztejszín)
  • 1 tk kurkuma
  • 1 tk garam masala fűszer
  • ½ tk őrölt római kömény
  • 1 ek felkockázott gyömbér (kb. 2 cm-es darab)
  • 3-4 ek kókuszolaj
  • köret: 40 dkg jázmin rizs (másmilyen is lehet)
  • tálaláshoz: felaprított koriander (elhagyható, ha valaki nem szereti, de szerintem színében és ízében is dob rajta egyet)

Elkészítés:

  1. Először készíts elő minden hozzávalót, mert utána viszonylag gyors egymásutánba kerülnek majd a lábasba. A karfiolt tisztítsd meg, és a leveleit távolítsd el, szedd szét falatnyi rózsákra, a szárának vastagabb részeit kicsire kockázd fel. A hagymát szintén pucold meg és kockázd fel, a gyömbért hámozd meg és szintén aprítsd fel kis kockákra, a csirkemellet tisztítsd meg és vágd vékony kis csíkokra.
  2. Készíts elő egy nagy lábast, önts bele 3-4 ek kókuszolajat, add hozzá a felkockázott vöröshagymát és a karfiol szárát. Közepes lángon, fedő alatt, gyakran kavargatva főzd pár percig, amíg a hagyma üvegesre párolódik, ne hagyd, hogy odakapjon.
  3. Add hozzá a fűszereket (kurkumát, garam masalát, római köményt és gyömbért) és pirítsd le őket, közben forgasd át, hogy jól összekeveredjen a hagymával és karfiol szárral.
  4. Jöhet bele a csirkemell, keverve süsd, amíg szépen kifehéredik a hús (kb. 1 perc), aztán borítsd mellé a karfiolrózsákat is, alaposan sózd meg, majd önts hozzá fél liter vizet és 2,5 dl rizstejszínt, keverd át, majd fedd le.
  5. Magas lángon hagyd felforrni (kb. 5-10 perc), majd tedd közepes lángra, hogy elrotyogjon, és főzd további kb. 15 percig, így a karfiol még nem fő túl, finom, enyhén roppanós lesz az állaga. Ilyenkor érdemes kóstolni, ha kell még sózni (én ilyen nagy mennyiségnél mindig bajban vagyok), most lehet.
  6. Kb. három merőkanálnyi karfiolt a lével együtt – vigyázz hús ne kerüljön bele – szedj át egy magasabb falú edénybe, és botmixerrel turmixold egészen krémesen simára, majd öntsd vissza a lábasba és keverd össze az egészet.
  7. Miközben fő a curry, készítsd el a választott rizst vagy más köretet. Én a kb. 40 dkg átöblített jázmin rizst 1 liter forrásban lévő sós vízben főztem kb. 12-13 percig, aztán szűrőben lecsöpögtettem.
  8. Kanalazd a rizs mellé az elkészült curryt, végül ízlés szerint szórd meg felaprított korianderrel.

Ui.: Ahogy a mellékelt ábra mutatja, ha a konyhában már nem is, de a lakás többi részében még mindig tart a karácsonyi hangulat...:) karfiol_curry_6.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr6615399286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása