Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Tárkonyos húsgombócos ragu vadrizzsel

Borongós tavaszhoz illő melengető fogás

2017. május 01. - ízeknyelvén

A tárkony az ősz, a tél fűszere, nálam legalábbis abszolút. Az elmúlt napok időjárása miatt, mikor kénytelen voltam a fűtést is visszakapcsolni, egy tányér tartalmas, melegítő ételre vágytam. Tökéletes hétköznapi fogás, de akár hétvégi bekuckózós ebéd vagy vacsora is lehet egy pohár borral, egy jó film mellé, egyedül vagy társaságban. tarkonyos_ragu11.jpg

Tudni kell, hogy a hagyományos virágokkal nem vagyunk annyira jóban, viszont a fűszernövényekkel egészen más a helyzet. Általában négy-öt féle zöld mindig van a két ablak között, ahol nagyon jól érzik magukat, én pedig örömmel dobom fel az ételimet velük.  Még tavaly évvége felé vettem kis cserepes tárkonyt is, gyönyörű volt. Aztán őszinte sajnálatomra, néhány levélkét leszámítva, egy-két hét alatt teljesen elszáradt. Persze jó dolog a saját szárított fűszer is, ezért összemorzsolva eltettem a levélkéket, de nem ezért vettem. Gondoltam adok neki még néhány napot, aztán meglátjuk. A szárait rövidre vágtam, meglocsoltam, és vártam. El se hittem: egy hét alatt, újra gyönyörű, sűrű, mélyzöld levelek hajtottak ki rajta. Azóta is boldogan élünk…

A ragu alapját még évekkel ezelőtt Ízhuszár receptjéből tanultam meg, és én is általában felkockázott csirkehúst teszek bele. Viszont a barátnőm nemrég bakonyit főzött, és a – nekem hagyományosnak számító – hússzeletek helyett, gombócokat készített. Ez annyira megtetszett, hogy arra gondoltam, miért ne csavarhatnék ezen a recepten én is egyet. Az eredmény egy igazán krémes, illatos ragu, szaftos pulykagombócokkal, amiben az egyik kedvencem, a gomba is nagy szerepet kap. A köret most vadrizs, jobban szeretem az ízét, mint a hagyományos testvérének, karakteresebb, ami jól passzol ehhez az ételhez. Természetesen lehet a kísérő másféle rizs, tészta vagy akár krumpli is.

Hozzávalók:

 (2-3 adaghoz)

  • 25 dkg darált pulykahús
  • ½ kk só
  • ¼ kk bors
  • 1 kk aprított tárkony
  • 1 tojás
  • 30 g panko morzsa (vagy más durvább zsemlemorzsa)
  • olívaolaj
  • 1 vöröshagyma
  • 25 dkg friss gomba (nálam most barna csiperke)
  • 10 g szárított erdei gomba
  • 2 dl víz
  • 1 dl száraz fehérbor
  • 2 kk tárkony
  • só, bors
  • 2 dl tejszín
  • 1 kk liszt
  • ½ citrom héja, leve
  • 15 dkg vadrizs

 Elkészítés:

  1. Áztasd be a szárított gombát 2 dl forró vízbe, és tedd félre.
  2. A húsgombócokhoz egy villával keverd össze a darált pulykát a tojással, panko morzsával, ½ kk sóval, ¼ kk borssal, 1 kk aprított tárkonnyal. Formázz belőle gombócokat (ebből a mennyiségből 12 diónyi méretű jön ki), viszonylag puhák lesznek, ezért tedd be egy kis időre a hűtőbe, amíg előkészíted a többi hozzávalót.
  3. A vöröshagymát finomra aprítsd fel, a barna csiperkét méretétől függően felezd vagy negyedeld, nagyjából a gombóccal egy méretűek legyenek.
  4. A vadrizst kétszeres mennyiségű vízben, kis sóval, egy kis lábosban tedd fel főni. Kb. 20 perc alatt megfő. Nagyjából ennyi idő kell, hogy a hátralévő teendőkkel elkészülj.
  5. Tegyél egy nagyobb lábast, vagy magasabb falú serpenyőt a tűzhelyre, nagy lángra. Egy-két evőkanál olívaolajat forrósíts fel benne. Vedd ki a hűtőből a húsgombócokat, és az olajon néhány perc alatt süss rájuk kérget, így később sem esnek szét. Vedd ki őket az edényből, és tedd félre.
  6. Pótold az olajat (1-2 ek), és kezd el üvegesre párolni a hagymát. A beáztatott szárított gombát, szűrd le, de a vizet ne öntsd ki, isteni ízek vannak benne.
  7. Ha a hagyma megpárolódott, add hozzá a felkockázatott csiperkét és a leszűrt szárított gombát, és kezd el megpirítani.
  8. Ha már szép színe van, öntsd hozzá a fehér bort. Néhány perc alatt az alkohol tartalma elpárolog, és közben szépen feloldja a letapadt részeket, amik hihetetlen ízeket rejtenek magukban.
  9. Öntsd hozzá a szárított gombák vizét, de ezzel legyél óvatos. Szűrd át, vagy csak óvatosan öntsd át, hogy az alján összegyűlt szemcsék ne kerüljenek bele az ételbe, nem annyira jó, amikor a végén ropog a fogad alatt. Ha nem akarod felhasználni, sima víz is mehet a raguba helyette.
  10. Sózd, borsozd, add hozzá a felaprított tárkonyt, reszeld bele egy fél citrom héját is. Végül tedd vissza a gombócokat, fedd le, és közepes lángon, kb. 15 perc alatt főzd meg.
  11. A tejszínben keverd csomómentesre a lisztet, adj hozzá a ragu levéből, hogy felhígítsd, és kicsit kiegyenlítsd a hőmérsékletet, aztán öntsd hozzá a kész raguhoz. Néhány perc alatt sűrítsd be, facsard bele egy negyed-fél citrom levét.
  12. Tálald a vadrizzsel, frissen megszórt tárkonnyal.

tarkonyos_ragu_22.jpg
 

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr9412471227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Waszabi 2017.05.03. 12:30:08

Köszi a receptet, megcsináltam, tényleg nagyon finom lett :)

ízeknyelvén 2017.05.03. 13:03:53

@Mr. Waszabi: Szívesen! :) Nagyon köszi a visszajelzést, örülök, hogy siker lett.
süti beállítások módosítása