Ízek nyelvén

Ízek nyelvén

Őszi vitaminbomba egy nagyon zöldséges krémleves formájában

2018. október 10. - ízeknyelvén

Tudom-tudom, megint krémleves, de remélem, elnézitek nekem, mivel nagy kedvenc nálam, főleg, ahogy hűl az idő. Számtalan arca van, sokféle alapanyagot és ezáltal ízt lehet kombinálni, rengeteg szuper zöldség kerülhet egyszerre a tányérra. Ilyenkor amúgy is fontos, hogy minél több vitaminhoz jusson a szervezet, hogy amennyire lehet, megússzuk a náthát és lehetőleg messziről elkerüljön az őszi levertség.oszi_zoldsegkremleves3.jpg

A hétvégén vendégség volt nálam, nem meglepő módon a menüt az ősz és az ilyenkor leginkább fellelhető alapanyagok ihlették. Ez a leves nyitotta a sort, egy igazán karakteres ízvilág született az öt zöldség kombinációjából, amit egy sajtos-mandulás ropogós tett még különlegesebbé.

Mielőtt vásárolni mentem, csak abban voltam biztos, hogy valami krémlevest szeretnék főzni, minél több hozzávalóból. A piacon sétálva aztán jött az ihlet, egymás után került a szatyorba, a méregzöld brokkoli, néhány csokor fodros kel, a frissen zöldellő szárú zeller. A zöld és fehér színkombináció így hamar összeállt, ezért a hagymák közül a pórét választottam alapul, és belefőztem még egy otthon árválkodó fehér édesburgonyát is. Ezek mind elég karakteres ízű zöldségek, de jól megférnek egymás mellett, kicsit mindet érezni külön-külön is a végén, de jó összehangban vannak. Bevallom, egy dolgot „szúrtam el”, véletlenül beleturmixoltam a zeller szárát is. Ezt eredetileg csak a főzési időre akartam hozzáadni, majd a krémesítés előtt kivenni, de mivel három fogáson dolgoztam egyszerre, bennfelejtettem a lábasban, így ezzel együtt dolgoztam össze az egészet. Erre persze már csak akkor jöttem rá, mikor feltálaltam a levest, és mielőtt megmondtam volna, mi minden van benne, kértem a többieket, tippeljék meg ők, és a zeller elsők között jött ki ízben. Lényeg, a lényeg: A leves így is szuper, de ha kiveszitek belőle turmixolás előtt a szárát, akkor kevésbé mennek el az ízek a zeller irányába.

Visszatérve a sokféle zöldségre, és arra, miért is fontos, hogy ilyenkor még többet együnk. Ha nyersen, vagy minél rövidebb ideig hőkezeljük a zöldségeket, sokkal inkább megőrzik a vitamin és ásványi anyag tartalmukat. Illetve az is nagyon fontos, hogy a főzővizet is elhasználjuk, hogy a benne lévő ízek és jó dolgok se vesszenek kárba. Ennél a levesnél is egész lábas tartalmát turmixoltam össze, így semmi nem ment kárba. Tudtátok amúgy, hogy a brokkoli is káposztafélékhez tartozik? Bevallom, erre én most döbbentem rá. Szóval, ha úgy vesszük, ez a leves egyfajta káposztaféléket felsorakoztató példány. A káposztafélék C- és K-vitaminban igen gazdagok. A fodros kel ezeken túl remek A-, E-, és B6-vitamin forrás is, valamint növényi fehérjéket és élelmi rostokat is tartalmaz. Ezentúl többféle ásványi anyag is megtalálható benne, például vas és kalcium is. A brokkoli pedig többek között nagyon jó fehérje forrás is, és az sem elhanyagolható, hogy alacsony a kalória tartalma. Ezek mellé az édesburgonya, a zeller és a póréhagyma már a ráadás ebben a fogásban. Egy jó nagy bögre meleg leves csodákra képes egy őszi napon, legalábbis szerintem…oszi_zoldsegkremleves.jpgHozzávalók:

 (6-8 adag)

  • 1 közepes póréhagyma
  • 1 kisebb fej (~40 dkg) brokkoli
  • 1 kis fej (~30 dkg) zeller, szárával együtt
  • 1 kisebb (~15 dkg) édesburgonya (nálam most fehér színű)
  • 3 kis csokor (~12 dkg) fodros kel
  • 1 dl száraz fehérbor
  • 2 kk só
  • ½ kk szerencsendió
  • frissen őrölt fekete bors
  • 2 ek kókuszolaj
  • 150 g parmezán vagy grana padano sajt
  • 50 g mandula

Elkészítés:

  1. Most meg alaposan a zöldségeket. (A fodros kelt legegyszerűbb egy időre vízbe áztatni, majd alaposan lecsöpögtetni.) A póréhagymát karikázd fel, a brokkoli rózsáit tördeld le, a szárát vágd fel kisebb darabokra. A zeller szárát tedd félre, a gumót hámozd meg, és kockázd fel, az édesburgonyát szintén hámozd meg, és karikázd fel, a fodros kel szárainak a végét vágd le, és dobd ki.
  2. Tegyél fel egy nagyobb lábast közepes lángra két kanál kókuszolajjal, majd borítsd bele a felkarikázott póréhagymát és párold pár percig. Majd add hozzá a felaprított zellergumót, brokkoli szárat, édesburgonyát, forgasd össze, és hagyd 1-2 percig pirulni.
  3. Önts hozzá egy deci fehér bort, kevergesd pár percig, amíg elfő az alkohol, és feloldja a letapadt részeket. Jöhet bele a zeller egyben hagyott szára, 1 kk só, frissen őrölt bors és 1,5 liter víz, majd fedő alatt főzd kb. 15-20 percig, amíg a zöldségek már majdnem megpuhultak.
  4. Ezután mehetnek bele a brokkoli rózsák, és következhet újabb 8-10 perc főzés, majd a fodros kel levelei, aminek kell még pár perc. Így összesen kb. 30 perc alatt fő meg a leves, de a zöldségek még nem főnek szét.
  5. Vedd le a tűzről a lábast, emeld ki belőle a zeller szárát, majd botmixerrel kezd el összedolgozni a levest. Jöhet bele 50 g lereszelt parmezán, egy kevés szerecsendió, majd turmixold az egészet simára. Kóstold meg, ha kell még sózd, borsozd.
  6. A sajtos ropogóshoz forgass össze 100 g leszerelt parmezánt, és 50 g felaprított mandulát.
  7. Forrósíts fel egy serpenyőt, és pakolj bele kisebb halmokat a sajtos-mandulás keverékből. Elég messzire tedd őket egymástól, hogy kényelmesen meg tudd forgatni.
  8. 1-2 perc kell az egyik oldalának, majd forgasd át egy vékony spatulával, és a másik oldalát is süsd kb. tovább 1-2 perc alatt aranypirosra.
  9. Tedd őket félre hűlni, majd tálald a leveshez. Ezek a ropogós sajtos korongok remekül passzolnak bele.

A bejegyzés trackback címe:

https://izeknyelven.blog.hu/api/trackback/id/tr3514292037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása